Att lägga upp ett träningsschema för dig och din häst

e65af2335666af7a7872bf8098f10117De flesta ryttare med egen häst, oavsett ambitionsnivå, har någon form av träningsschema som följs mer eller mindre (ofta mindre vid fint väder då många hobbyryttare älskar uteritter). Anledningarna till att sätta upp ett träningsschema är inte enbart för den självklara viljan att utvecklas som ekipage utan också för att hästen ska må bra.

Varierande rutiner skapar harmoni och friska hästar

Precis som människor blir hästar uttråkade ibland. Det finns ingen häst som tycker det är roligt att dag ut och dag in göra exakt samma sak, det måste finnas variation i upplägget. Det kan handla om att träna dressyr en dag, dagen efter ta en uteritt, därefter en hoppträning och så vidare. Hur upplägget ser ut är individuellt och ofta en överenskommelse mellan ryttare och tränare. I de fall man är skötare eller medryttare, det vill säga att man inte äger hästen utan hjälper till på olika sätt kan det hända att ägaren har ett bestämt upplägg som den som är medryttare eller skötare måste följa.

Hästarna behöver inte enbart variation för det psykiska välmåendets skull utan även för det fysiska. Att hoppa tar exempelvis väldigt mycket på hästarnas ben. Således är det viktigt att inte hoppa varenda dag eftersom det inte är rätt mot hästen. Hästar kan precis som människor få träningsvärk, på så sätt menar många att det är bra att hästar som tränats hårt en dag får jogga av sig träningsvärken nästkommande dag genom antingen en skön uteritt eller genom att slippa ha någon på ryggen och få sträcka ut sig genom exempelvis longering.

Tyvärr är det så att många hästar har lätt att få väldigt ont i magen, kolik. Hästar som har ett stabilt, lagom varierat, förutsägbart schema har mindre risk att drabbas av kolik eftersom stabilitet och trygghet ger ett psykiskt och fysiskt lugn för hästarna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *